Mi volt az a
mozgatóerő ami fenntartotta a kelet-nyugat nagy kereskedőútját,
a Selyem Utat? Mi volt a közös a kelet nagy kereskedővárosaiban?
Hogyan volt lehetséges végigjárni ezt a hatalmas utat a középkor
embere számára? Hogyan élhetett a kereskedővárosokban akkoriban
Kőrösi Csoma Sándor, mint szegény nincstelen vándor? - ilyen és
ehhez hasonló kérdéseken gondolkodtam Zanjan történelmi
óvárosában. Barátaim hosszas és alapos helytörténeti
kutakodása alapján sikerült megtalálni a középkori Zanjan
hajdani karavánszeráját. Itt szállásolták el akkoriban a
nyugati keresekedőkaravánokat, elkülönitve a muzulmán
karavánoktól, mintegy megelőzve a vallási és kulturális
különbségekből adódó konfliktusokat. A hely nagyon közel van
Haj Ebrahim Hammamihoz, vagyis a város legrégebbi törökfürdőjéhez.
Ali történész-régész barátom elmondása szerint a 2o11-ben
lebontott nyugati karavánszeráj az óváros legromosabb állapotban
lévő épülete volt. Én csak külső falakat találtam épen, de
az alapján el lehet képzelni milyen lehetett a nyugati kereskedők
élete a sok hetes pihenés alatt. A Selyem Út rengeteg újat hozott
a nyugat és a kelet világába. Az áru és hagyományok cseréje
történt meg a pihenések alatt a karavánszerájokban. A Zanjani
kilencszáz éves bazárnegyedben találtam üzbég nemezszőnyeget,
ujgur bőrnyerget, tadzsik szőttes tevenyerget és beludzs zománcos
kerámiaedényeket. Ibn Batutta hires arab geográfus szavai jutottak
eszembe a hammam meleg gőzfürdőjében: keleten a nyugati utazók
is keletinek érezték magukat. A hammamban lehetőségem adódott
élvezni az évszázados hagyományos fürdőzést, majd megtisztulva
belevágtuk magunkat a vásáros forgatagba, végigjárva az étkezdék
végeláthatatlan sorát. A bazárban egy középkori világ nyilt
meg előttem , hagyományos élet apró kis foltja ebben a modern
világban. Itt még nem lepte el a kereskedők életét a sok kinai
bóvli, török műcucc, tajváni hamisitott elektronikai termék
vagy az amerikai fast-food étkezdék felhozatala. Legnagyobb
csodálkozásomra a bazárnegyed étkezdéiben ugyanúgy készitik a
sarvalt káposztát, a kovászos uborkát vagy a csemegepaprikát
mint otthon nálunk. Elmaradhatatlan fűszer és izesitő kellékek a
fokhagyma, a majoránna, a bazsalikom és a csombor. A csombort
egyébként ecetesen , só-bors levébe áztatva tartósitják és
használják az ételek izesitésében. Számomra igen szokatlan volt
az otthonihoz hasonló izvilágot találni több ezer kilométerre a
Székelyföldtől. Bazáros emberek elmondása szerint Kashgartól
egészen Isztambulig évszázadok óta, a Selyem Út létezése óta
ugyanazokat az izeket használják, ezen csak a nyugati globalizáció
hamburgeres-mc donalds-os étkezési szokásvilága változtatott egy
keveset. Délután nem láttam értelmét autóstoppra várni ,
hiszen másfél dollárért vesztegették a Teheráni
autóbuszjegyeket. A közel négyszáz kilométeres út után estére
érkeztem meg az iráni fővárosba. Barátaim vártak az Azadi
(szabadság) állomáson, amely egyártalán nem tűnt azadinak,
leginkább nyomsztó hangulat fogadott a városban. Vihar előtti
csend? - tettem fel a kérdést barátaimnak, akik félelemmel telt
hangnemben meséltek a hagyományosan összetartó családok
szétszóródásáról, a háborútól való félelmükről, a
növekvő infláció mindennapos hatásáról és a szűk
papi-politikusi réteg eszméletlen meggazdagodásáról. Szomorú
történetek hangzottak el a vacsora alatt, és egy kilátástalan
jövő képe rajzolódott ki előttem. Egy olyan jövőkép, amely
semmi jóval nem kecsegtet az átlagos iráni családok életében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése