A
délután többi része nagyjából azzal telt el, hogy barátommal
és Börke nevű feleségével igyekeztünk kideríteni, merre van az
a bizonyos Turkestan város. Végül kiderítettük a
rendelkezésünkre álló orosz térképek alapján, hogy a város
Csinghent településtől fél órányira található. Ez volt az új
fővárosnak kijelölt hely, amelyet a Világhódító Timur már nem
tudott befejezni és utódai a széthulló birodalma fölötti
marakodást fontosabbnak tartották mint az új főváros
továbbépítését. Csinghent irányába van autóbuszjárat, de a
Sayran autóbusz állomásról induló autóbuszok majd mind fél
napot utaznak, ennyit tudtunk meg a nagy telefonálgatás közepette.
Az autóbusz a rendes kétórás késés után indult útnak, addig
majd minden utas békésen tökmagolt és köpködött. Azt mondta
egy helybéli ismerősöm, hogy ez nemzeti szokás, a mongol uralom
alatt honosodott meg a köpködés szokása, és ezt még a
szovjet-orosz idők szocilista erkölcsi nevelése sem tudta
kinevelni a kazahokból. A város nevesebb helyein és a patyolat
tiszta földalattiban külön őr vigyáz arra, hogy ne köpködjenek
az emberek. Nevetve jegyeztem meg a barátaimnak, hogy el kell jönni
Romániába és ott egyes helyeken még divik az orr földre fújása
is. Aslan visszakérdezett, hogy nálunk is a tatárok... és én
máris fetrengtem a röhögéstől. Tágra nyilt szemekkel hallgatták
amikor elmeséltem, hogy nálunk ez a gettó, a manele, a
lumpen-proletár életmód nagyvagány szokása, egyes elmaradottabb
helyeken pedig szükséglet.A majd kétezer tenges jegyet fanyarú
arckifejezéssel fizettem ki, de még így is a legolcsóbb jegyet
kaptam az autóbuszon. Persze ezt a problémát hamar orvosoltuk,
hiszen indulás után szépen átültem egy üres, magasabb árral
rendelkező kényelmesebb kategóriájú székbe. Komoly praxisra
tettem szert a „hogyan aludjunk vízszintes helyzetben témakörben”
így már szinte hiányzott is az éjszakai autóbuszozás és az
ülve alvás. Hosszasan aludtam az autóbuszban. Valamikor hajnal
felé ébresztettek fel a hátam mögött ülő kutyafejű tatárok,
akik éktelen ricsajt csaptak ahogy közeledtünk Csinghent városhoz.
A helyiek megnyugtattak, hogy ez ami eddig volt az gyerekjáték
ahhoz képest, ami még hátravan Csinghent és Turkestan között.
Életemben nem gondoltam, hogy létezik olyan nagyváros amelyet
mezei út köt össze a nagyvilággal. A sivatagos sztyeppe kellős
közepén haladt az útnak nevezett közel száz méter széles poros
valami, amely mellett a táblák tanulsága szerint már 2oo8 óta
készül az autópálya. Valóban készült is... két régi Kamaz
teherautó hordta a lösszport egy sávba és azt egy még régebbi
(talán még a németektől hadisarcként elszedett) lánctalpas gép
egyengette. Szörnyű kínszenvedés volt egy falusi autóbuszon az
utolsó ülésen végigélvezni ezt a közel négy órás kéjutazást.
A helyiek szerint az ország belső részeiben csak ilyen vagy még
ilyenebb utak vannak. Délre megérkeztünk Turkestan városába, a
hajdani nagy kánvárosba. Ezt a várost jelölték ki a mongol
nagykánok és később a timurida uralkodók temetkezési helynek,
és egyben közigazgatási központnak is, tekintettel arra, hogy a
korabeli mongol birodalom földrajzi középpontjában helyezkedett
el. A Khodja Ahmed Mauzóleum, az UNESCO Világörökség listáján
található műemlék épületegyüttes, amelyet még mai napig nem
tudtak teljesen feltárni, ugyanis itt több száz mongol fejedelmi
sír található, amelyek mélyen be vannak ásva a lösztalajba a
mauzóleum körüli kertben. Maga Timur Lenk is ide tervezte a
sírját, de az idő megelőzte őt, és így került Samarqandba. A
Mongol Birodalom és az Aranyhorda Kánság bukása után a cári
orosz birodalom egyik jelentéktelen kis települése volt ez a
pártatlan műemlékekkel bíró városka. A szocialista érában
egyenesen a mauzóleum lebontását és a helyére egy kozák
pionírparkot terveztek az akkori vezetők. Sztálin elvtárs egyik
fő talpnyalója egyenesen forradalmi ötlettel állt elő a
harmincas években. Kaganovics akkori pártvezér megalkotta a
muszlim népeknek a szocialista iszlám fogalmát, vagyis azt az
elképzelést, hogy a mecsetekben a szocialista vívmányokat kell
dicsőíteni nem Allahot. Így kerültek lebontásra a Khodja Ahmed
környéki kis mecsetek, a mauzóleumot körülvevő városrészek és
bazárok. Láttam már ennél szebb, díszesebb építményt, de maga
a mauzóleum egy különleges hely - a letűnt idők kánságainak
egyik jelentős kultúrtörténeti maradványa. Így kerültek a
város történelmi központjába a komszomol stílusban megépített
pártszékház vagy a város legnagyobb üzeme, a texlílipari gyár.
Ez utóbbi a magasan fejlett szocialista ipar nyugattal szembeni
diadalát jelképezte. Csakhogy a mezőgazdaság szocialista
fejlesztése miatt a sivatagban nem termett meg a gyapot, így
kénytelenek voltak az akkori szocialista vezetők „papíron
termelni”, vagyis olyan termelési eredményeket bemutatni
Moszkvának és Alma Atanak, amelyek soha nem léteztek. Egy helyi
ismerősöm mesélte, hogy egy mezőgazdasági TSZ-ben 1977-ben
Brezsnyev elvtárs születésnapjára olyan gyapottermést jelentett
le a pártközpontba, hogy ha létezett volna, akkor fél méter
vastagon kellett volna a gyapotszál álljon a mezőgazdasági
földeken.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése