Almaty
hideg esős idővel fogadott. A hőmérséklet lehűlt nulla fok alá
és a hegyekből hófelhők ereszkedtek a városra. Nyomát se láttam
annak a szép napos őszi időjárásnak ami fogadott első nap
megérkezésemkor. A helyiek szerint ez az időjárás várható
kirgizföldön is és még délebbre a hegyes Tádzsikisztánban.
Borús esős időjárással búcsúzott tőlem Kazahsztán. A határig
egy kisbusszal vánszorogtam el a kanyargós hegyi úton, itt ugyanis
nem engedik a határ közelsége miatt az autóstoppot a hatóságok.
Az út mentén ronccsá rombolódott autók tömegét láttuk, élő
bizonyítéka annak, hogy a kazahok nem gatyáznak amikor a
sebességről van szó. Csoda, hogy nem ők alkotják a Formula 1-es
világbajnoki mezőny nagy részét. A határnál újabb pofáraesés.
Mivel az ország több területén kolera és hastífusz járványok
vannak, ezért kötelezővé tették számomra, hogy oltáskönyvet
szerezzek. A föld fenekéből is, de kellett a cédula, mert
különben nem engednek be a kirgizek földjére. Elém nyomtak egy
orosz nyomtatványt, amelyet ki is töltöttem találomra, benne a
nevem, születési dátumom, útlevelem száma és... a jó csaló
édesanyukátok keresztbemetszett szemű tányértalpas Isteni... Egy
ilyen papírra kicsaltak tőlem 45 dollárt. Szerintük azt
tartalmazta, hogy be vagyok oltva és saját felelősségre lépek be
az országba. Szerintem azt tartalmazta, hogy a jó keserves
anyukátokat, persze magyarul. A végén meg székely rovásírással
odakanyarítottam a nevem, a biztonság kedvéért ha véletlenül
magyar fordító elé teszik az általam kitöltött nyilatkozatot.
Persze a kisbuszom amíg velem vacilláltak, sikeresen elhúzott a
vámtól. Így kénytelen voltam késő este stoppolni. Sikeres volt
az akcióm, mivel az első Kamaz teherautó felvett és bedöcögött
velem Bishkekbe. A határ ugyanis a város szélén található,
gyalogosan pár órányira, persze nem éjszaka. A város keleti
autóbusz állomásán tett le, így kerültem egy olyan épületbe,
ahol éppen a biztonsági őrök kergették ki gumibottal a
csöveseket és az éjszakára behúzódó hontalanokat. Bishkekben
ugyanis nulla fok alá csökkent a hőmérséklet. Engem meg szépen
amíg észbe kaphattam volna bezártak az épületbe. Az éjjeli őrök
megnyugtattak, hogy kényelmes éjszakám lesz, nyugodtan ágyazzak
meg a várótermi székekben. Barátom, akit felcsengettem az éjszaka
kellős közepén arra biztatott, hogy maradjak ott reggelig, reggel
az első órában utánam jön valahogy. Leheveredtem és reggel
hatig, a nyitásig aludtam, biztonságban és melegben voltam. Csípős
reggelre ébredtem Bishkek autóbusz állomásának várótermében.
Idős barátom mosolyogva állt mellettem. Szerinte nem igazi utazó
az aki legalább egyszer nem alszik kint a kirgiz pusztában.
Elmesélte, hogy kisgyerekként gyakran küldték ki a szülei
lovakkal, kecskékkel a pusztába. Melegedni pedig a juhok és
kecskék közé feküdt be. Viccesen megjegyeztem, hogy nekem
lehetőségem nem volt kecskék és juhok közibe feküdni,
legfennebb egy idős bakterrel bújhattam volna össze - hiszen az
is volt olyan büdös mint egy szakasz kecske meg juh. Ledöbbentem
amikor kiértünk a városba. Mintha egy időutazáson vettem volna
részt - visszatértem a kommunizmusba, huszonhárom évvel
korábbra. Nagy érdeklődéssel vártam mikor érünk a város
központjába, ugyanis reméltem, hogy valami szebbet, valami mást
fogok látni mint szocialista stílusban összetákolt tömbházakat,
bádogtetős „butikokat”, koszt és mindenféle szemetet. A város
központját vigyorogva jelezte barátom, itt ugyanis a parkban
hatalmas falka kutya marakodott valami szemétből kiborított
ételmaradványon. A kopott, szürke épületek mellett szembetűnő
volt számomra az emberek szürke, egyszerű öltözete. Szinte
ugyanazt a stílust hordja minden férfi - Gorbacsov és Andropov
sapkák, szovjet mintájú kabátok, harminc évvel korábbi
keleti-blokk országaiban trendi ruházatok. A központi park közel
nyolc kilométer hosszú, tele minden utcasarkon szobrokkal és
szocreál kulturális giccs-alkotásokkal. Így adódott meg számomra
a lehetőség, hogy majd negyed évszázad után ismét láthassam
egy tömbház falán Lenin elvtársat. Barátom elmondása szerint
nagy tévedés volt az ötvenes években lebontani a sok Sztálin
emlékművet, mivel az is a kirgiz nép történelmének részét
képezte. Ráhagytam, de magamba megjegyeztem, ha nem lett volna
Sztálin elvtársnak az édesanyja olyan nagyszerű anya és nem
hozta volna a világra a „generalisszimusz” fiókáját, akkor az
én szeretett nagyapám nem ült volna a Duna Csatornánál éveket,
és talán a mi életünk is másként alakult volna. Az itteni
emberek mentalitásán gyakorlatilag semmit nem változtatott az
elmúlt huszonegy esztendő. Egyesek azt mondják, hogy a kirgizek
voltak a leghűségesebb tagjai a kommunista tábornak, mivel Lenin
elvtárstól kapták az írásbeliségüket, a városi kultúrájukat,
a munkalehetőségeiket és az oktatásukat. Ezen egyet jót
nevettem. Micsoda jófej volt Vladimir Iljics Uljanov elvtárs. A
város legtöbb pontján pléh konténerekben égették a szemetet
pufajkába öltözött fiatalok. Az éjjeli fagy barátom szerint az
első volt az idén, ezért kissé szokatlan még a kemény telekhez
szokott helyieknek is. Hagyományos kirgiz étellel vártak barátomék
házánál. Lóhúsból készült hájas kolbász és pite szerű
kenyér. Persze, amikor szóba került a reggeli közben a vallás,
barátom egyet vont a vállán és csak annyit mondott: igen, muszlim
vagyok, de hagyjuk ezt és igyunk egy pohár vodkát. A negyedik
pohár vodka után elkezdtem gondolkodni, hova öntöm - mivel
belém már nem fért. Mosolyogva nyugtatott meg a házigazdám, hogy
itt aztán kell tudni inni, ha az ember a kirgizekhez érkezik. Egy
darabig bírtam, majd javasoltam, hogy hagyjuk az ivászatot és az
orosz szokásokat és vigyenek el egy rövid látogatásra Lenin
elvtárshoz. A Világ történelemismerő közönsége tévesen
tudja: Lenin elvtárs nem halt meg, csak Közép Ázsiába,
Kirgizisztánba, Bishkek városába költözött. Hatalmas Lenin
kultusz él a városban még mindig, két évtizeddel a kommunizmus
padlóradőlése után is. Mosolyogva nézegettem az utcaneveket a
belvárosban: Moszkovszkaja út, Lenin sugárút, Vörös Csillag
utca, Vörös Hadsereg tér, Szovjetszkaja uljica... Barátom szerint
ha nem jött volna erre a vidékre a szocializmus és később a
kommunizmus, a kirgizek népe még most is jurtalakó lenne,
iskolázatlanul és mindenféle modern élet nélkül. Csak halkan
magamba jegyeztem meg, hogy ettől az itteni fejlettségtől a modern
élet még nagyon nagyon messze van. A város központjában a
Nemzeti Múzeum eredetileg Lenin múzeumnak épült. A kirgiz
parlament előtti található téren volt valamikor Lenin elvtárs
hatalmas bronzszobra. A függetlenség kikiáltásakor a szobrot
áthelyezték egy közeli parkba. A térre pedig Manas legendás
kirgiz hős lovasszobra került. Lenin elvtárs nem maradt magára a
parkban sem. Döbbenten figyeltem, ahogy fiatal apukák és anyukák
magyarázzák csemetéiknek a nagy hős, a szocialista haza
megteremtőjére mutogatva a történelmet. Frunze elvtárs
mellszobra a közelben, már egészen európaira sikeredett. A
háttérben egy hatvanas évekbeli orosz autóbusz lerobbant példánya
rostokolt és a parlament épülete előtt egy rezesbanda orosz
kommunista dalokat játszott. A történelem ismétli önmagát,
gondoltam és barátaim nem tudták elképzelni mi az amin úgy
nevetek az utcán. Nevetséges volt számomra ez az egész
szocialista kultusz, hiszen ha jól megnézzük, a jurtalakó
kirgizeknek is van olyan kultúrájuk amire büszkék lehetnének. A
város központjában egy hetvenes éveket megszégyenítő vidámpark
közelében számos festő és képzőművész alkotása volt
kiállítva. Az eladásra szánt termékek között bizony szép
számmal láttam olyan darabokat, amelyek megállnák a helyüket
bármelyik nagy európai művészeti boltban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése