Itt
Üzbegisztánban a kínai a menő termék, majdnem minden ami a
boltokban, piacokon kapható a népi Kína tömegtermelése. A
valóság az, hogy ez az ország nem tud gazdálkodni a területén
található mesés ásványkincsekkel. A helyiek elmondása szerint
évtizedeken át a szocialista érában nem tudták lezárni a
megfúrt földgázkutakat, kellett ide az orosz gigász Gazprom
technikai háttere, hogy elkezdődjön a készletek ésszerű
hasznosítása. Addig sivatagi kék fénynek nevezték a helyenként
felgyúló metángázat. A sivatagi emberek furcsán reagáltak a
hirtelen jött gazdagságra. Volt aki felhagyott az ősi földek
művelésével, az állattenyésztéssel és napi két liter vodkáért
adta el a darabka parcelláját valamelyik földgázkitermelő
cégnek, volt aki elcserélt földet, állatokat egy régi Volgára
és egy tömbházlakásra valamelyik új lakótelepen. Jelenleg
Üzbegisztánban található a Világ egyik legnagyobb feltáratlan
földgázmezője, a helyiek elmondása szerint annyi a só és a gáz
a sivatagban, hogy még a dédunokák is mesés haszonra tesznek
szert, ha bérbe adják a földeket. Az ország egy Romániához
hasonló kirakatdemokrácia. Olyan poszt-szocialista utódállam,
amelyben az elnök mindenkinél és mindennél ügyesebb, jobb, szebb
és akit reggeltől estig ajnároznak a televízióban, körbenyalnak
hatvanszor a rádióban valamint az újságokban. A helybeliek
szerint ez természetes jelenség, számukra ez a demokrácia. Az
állam pedig oda loccsan ahova az érdekei megkövetelik. Egy ideig
a Független Államok Közösségének tagjaként oroszpárti volt,
most jelenleg az amerikaiak a menő partnerek. Az országban akkor
kezdődött a baj, a terrorizmus és a cirkusz amikor pár éve az
államelnök átadott néhány hajdani szovjet katonai bázist az
amerikaiaknak, mintegy logisztikai segítségként az afganisztáni
„béketeremtő” háborújukhoz. Az országban annak ellenére,
hogy dollármilliárdokra adnak el az értékes földgázból és
sóból, az átlagkereset igen alacsony, nem haladja meg a 1oo
amerikai dollárt. Ennek ellenére a helyiek annyira ki vannak éhezve
a pénzre és az olcsó kereseti lehetőségre, hogy képesek akár a
vonatjegyeket is felvásárolni, hogy azt pár óra múlva
öt-tízszeres áron továbbadják a kevés idelátogató külföldi
turistának. Hajdanán a gyapot-, a gyümölcs és a zöldség
termesztése volt a helyiek fő foglalkozása, azonban a szocialista
éra totális morális és közösségi csődöt teremtett a falusi
térségekben, Iszlám ide vagy oda, a helyiek bizony igen nagy
mennyiségben fogyasztják a „haram vizet”, vagyis az oroszok
által meghonosított vodkát. A barátaim véleménye szerint az
alkoholizmus miatt vált lehetővé, hogy a szovjetek létre tudták
hozni a kánságok területén a szocializmust. Egy viccet is
meséltek arról, hogy hogyan magyarázták a sztyeppék és
sivatagok népének a kommunizmus fogalmát: „megépítik a
szocializmus nagy vívmányát a vasutat a sivatagon keresztül, majd
mindenki mindenét felpakolja a vonatra, mindent közösen használnak
az emberek, tüzelni a kazánba azzal fognak amit felpakolnak a
vonatra bútorral-szőnyeggel-jurtával, és amikor mindent
eltüzeltek és megettek az emberek, akkor mindenki kap két deci
vodkát, mert akkorra senkinek semmije nem marad és akkor érkeznek
meg az emberek a kommunizmusba”. Nagyot nevettem akkor amikor
elmesélték, hogy a húszas években megalapították a szocilista
állami gazdaságokat az üzbég kánság területén. Ez abból
állt, hogy kineveztek egy vagy két törzsi vezetőt kuláknak,
osztályellenségnek és az ők jurtájuk köré hajtotta minden
paraszt a marháját, kecskéjét, tevéjét, kinek mije volt. Majd
hazamentek, de előtte meghagyták az osztályellenségnek, hogy
nehogy egy is hiánya legyen másnap a kollektívből az állatoknak,
mert a fejét veszik a vétkesnek. Persze, hogy a tevék, lovak,
tehenek és egyéb állatfajták nem tartották be a kollektív
területét. Reggelre nagyrészük szétszéledt a sivatagban és ez
hatalmas éhínséget eredményezett a környező falvakban. Ekkor
vándorolt át több tízezer türkmén és üzbég a mai Irán és
Afganisztán területére - ahol nem kellett az állatokat behajtani
a közösbe és volt legalább tej a gyermekeknek. Később a maradék
lovakat is lelőtték a szocialista építés alá fogott
területeken, hiszen Sztálin elvtárs azt ígérte, hogy minden falu
kap egy traktort, ami felér száz lóval. A traktorok meg is
érkeztek, csak az embereket nem lehetett a közelükbe vinni,
többségük életében nem látott magától járó pöfögő
vasmasinát. Igy sok helyen még az sem volt amivel közlekedjenek a
falvak között. A hatvanas években elhatározták a párt vezetői,
hogy a népi demokráciát kiterjesztik a helyi oktatásra és
egészségügyre is. Így helyeztek át kárpátaljai magyar vagy
fehéroroszországi lengyel tanítónőket és orvosnőket a „tett
helyszínére”. Aztán pár év múlva szegények nagy
lerongyolódva, egy-két sötétbőrű mongoloid gyermekkel az
oldalukon hónapokon át tartó utazás után végre hazatértek
szülőföldjükre. A kánságok földjén ugyanis a helyi férfiak
úgy értelmezték, hogy a szocialista „minden közös” elv a
tanítónőkre és az orvosnőkre is vonatkozik. Ezért találunk ma
kárpátalján szép számmal alacsony görbelábú magyar
legénykéket és Minszk környékén szőke, erősen vágott szemű
mongoloid leányokat. Humoros jeleneteket meséltek a barátaim, ám
a tanulság számomra az mindezekből, hogy ezen népek
identitástudatát, kultúráját és hagyományvilágát
gyakorlatilag tönkretette a szocialista társadalmi berendezkedés.
Hogy mitől tér át egy üzbég gazda az erjesztett lótejről, a
kumiszról a vodkára, azt nehéz megmondani, de tény, hogy egyre
kevesebben fogyasztanak ősi hagyományoknak megfelelő ételeket és
italokat. A kilencvenes évek nagy „újratörökösödési”
folyamata eredményezte a cirill betűs írásmód megváltoztatását
és a török ábécé és írásmód újboli felvételét.
Ugyanekkor érkezett az országba a törökös kebab, a McDonaldszos
döner, a topi-top cukorka, az ülker rágógumi vagy a török
gyártmányú Orion televízió. A giccs két oldalról özönlött
az országba, egyrészt Kína irányából, másrészt pedig
Törökországból ömlött befele a sok ócska bóvli. Ennek nagyobb
keletje volt mint a hagyományos nemezruháknak, csontból készült
evőeszközöknek és egyéb népi termékeknek, no meg olcsóbb is
volt előállítani őket. És jelenleg ez látszik a nevezetesebb
vásáros helyek arculatán is. Az ócska konzumcuccok dominálnak
majd minden asztalnál. Bár az országban nincs türkménbasi, de
van helyette üzbégbasi, aki ugyanolyan személyi kultuszt vezetett
be mint a szomszédos góré. A személyi kultusz mesteri fokozatának
élő példája a a róla elnevezett iskola, amely előtt halotti
emlékművet – kurgánt is építettek a túlbuzgó fenéknyaló
kartársak. Az ország tele van korrupt rendőrökkel és minden
utcasarkon állítgatják meg az autókat. Nekem valahogy a
szocialista éra jutott eszembe, amikor a román rendőr hirtelen egy
moldovai vagy oltyán műveletlen senkiháziból a „Bőrdzsekis
kicsi Istenné” lett a Székelyföldön. Valahogy úgy néz ki a
képlet Üzbegisztánban is, csak annyi különbséggel, hogy itt a
rendőrök Rolls-Royce, Toyota és egyéb márkás autókkal
furikáznak. Persze egy sem akad közülük aki a csúszópénzt
vagy a földig hajolást visszautasítaná. Tashkentben szombat este
és vasárnak reggel az utcák tele voltak járőröző rendőrökkel.
Barátaimtól megtudtam, hogy az ország legféltettebb fia, az elnök
úr ilyenkor szokott sétálni páncélozott Mercedes gépkocsijával,
ezért minden rendőrnek kutya-betyár kötelessége volt, hogy
járőrözzön, minél több embert ellenőrizzen és persze
fenntartsa a hatalommal szembeni félelemérzetet. Ugyanis a nép
dicsőített fia rendkívüli módon félti az életét és a
személyes biztonságát. Gondolom az idősebb generációknak
ismerős ez a helyzet Romániából is. A Nagy Népi Hurál becenevű
parlament csak kirakatdemokrácia elem. Szemfényvesztés a nyugat és
Oroszország előtt. Ide ugyanis rokonok, barátok és egyéb
állatfajták kerülhetnek be, persze demokratikus úton
megválasztva. Mesélték, hogy egy ilyen külföldhülyítő
demokráciát mímelő választás során az egyik körzetben az
egyedüli jelölt elhunyt a választások előtt pár héttel. Bár
törölték a nevét a választási ívekről, mégis 99,98%
szavazatot kapott és az agymosott helyiek tiltakoztak az ellen, hogy
más kerüljön be helyette az üzbég parlamentbe. Keverve a kopogó
hülyeséget az ősi misztikával, ők azt akarták, hogy a hőn
szeretett jelöltjük szelleme legyen ott a parlamentben. Nevetve
kérdeztem rá gyorsan a barátaimra, hogy nem-e lehetne ezt
törvénybe iktatni, mert akkor az üzbég parlament pár év alatt
megürülne és szellemparlamentté válna. A déli, Afganisztánnal
határos tartomány, amely hajdanán a perzsa birodalom és az
ilkánok országának legfejlettebb része volt, az utóbbi időben
az elnökkel szembeni ellenállás egyedüli gócpontját képviseli.
Erre rátett még egy lapáttal az arrogáns és a helybelieket
maximálisan lekezelő amerikai katonák jelenléte is. Egy déli
származású türkmén ismerősöm mesélte, hogy naponta igyekeznek
a helyiek viszonozni az amerikaiak kedvességét és mint ilyen
rendszerint robbantás, autóbaleset vagy tömeges vízmérgezés a
végeredménye. Magyarán, nem csípik a délen lakók az amerikai
jelenlétet. Az élelmiszerek helyi ára igen magas. Sokan elmondták
a helyi piacokon, hogy a helyi pénz hígulása következtében
gyakorlatilag a fizetések soha nem érték utol az árak
emelkedését. Egyedüli amit nem emelnek drasztikusan a világpiaci
árhoz igazodva az a metángáz ára. Ezt ugyanis az elnök baráti
köréhez tartozó cégek monopolizálják az egész országban és
ennek árára azért vigyáznak, hogy ne emelkedjen túlságosan. A z
ország gépjárműparkjának nagy része gázzal működik, így
talán kevesebb a levegőszennyezés az országban mint a folyékony
üzemanyagos működtetés esetén. Az Oxos és az Amu-Darja folyók
völgyében hajdanán működött nagy öntözőberendezések
elhanyagolt állapotban vannak. A helyiek mosolyogva emlegetik a régi
szép időket, amikor megengedték a falvak végén a csapot és a
falu másik végében fürödtek a gyermekek. Tashknet városában is
nagy gond jelenleg a tiszta víz. A kommunista városfejlesztés
által túlméretezett település városgazdái nem képesek
megfelelő mennyiségű tiszta ivóvizet pumpálni a rendszerbe, így
a hiányzó részt kipótolják a környékbeli vízfolyások jó
meleg vízével. Este Tashkentben betértem egy ötcsillagos szálloda
recepciójába, egyet telefonálni. A recepciós srác húzta a
lóbőrt, míg mellette három kínai asszonyság sikítozott
kegyetlenűl. Persze a srác füle botját se mozdította, majd
röviddel később amikor a mamák már extázisban voltak, akkor
emelte fel a fejét a karosszék támlájáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése