''Bejárni a hajdani nagy kereskedővárosokat, a Selyem Út mesés kincseit rejtő tartományokat, látni a hófödte hegyeket és eljutni oda ahol Csoma Sándor vélte a magyar Őshazát... ez az embertpróbáló feladat" (Vámbéry Ármin)

2012. október 4., csütörtök

A középkori csodák világában: a Teheráni szőnyegbazár




Valamikor barátaim emlegették, hogy van egy hely a világon, ahol az ember több százezer euró értékű kincs tetején pihenhet meg. Mosolyogtam, mert rég nem hiszek a mesékben.Aztán egy reggelen Alireza barátom elvitt a szőnyegbazárba. A több száz éves hagyományokkal rendelkező szőnyegkészitő és árusitó helyen álltam, és nem hittem a szemeimnek. Olyan látvány tárult elém, amit soha nem tudtam elképzelni. Édesanyám esti meséi jutottak eszembe a varázsszőnyegről, az aranyból font és ezüsttel himezett szőnyegekről. Ez a bazárrész sajátos világ. Itt nem futkosnak hordárok, nem ajánlják kikiáltók az eladásra szánt portékát, nem tapossák egymást az emberek. Csend és nyugalom honol egy olyan fél városnyi részen, ahol Irán legnagyobb és legértékesebb perzsaszőnyeg kollekcióit árulják a Világ legjobb szőnyegkészitő és szőnyegbecsüs mesterei. A néhány vásárló akit végigvezetnek a sok ezer eurós összértékű szőnyeghalmok között szakavatott értékbecsüsök, gazdag tehetős emberek. Csak ők engedhetik meg maguknak, hogy a családi ház nappalijába  többhavi fizetésük ellenértékeként a legjobb minőségű selyemből szőtt eredeti perzsaszőnyeget vásároljanak. Számomra elképzelhetetlen volt, hogy valamikor másfél méter vastag „szőnyegszéken” pihenve iszogatom a boltosok álltal felajánlott teát. Azt is nehezen tudtam elképzelni, hogy olyan szőnyeg-csodák között járhatok-kelhetek, amelyeken több évet dolgoznak emberek tucatjai. A szőnyegek világában megelevenedett a művészek keze által a kelet gazdag mondavilága, a középkori legendák és a  perzsa hagyományvilág. Egy olyan helyen, amely a perzsaszőnyegek világában maga a „New York-i tőzsde”. A helyi árusok kivétel nélkül hagyományos szőnyegkészitő családok sarjai. Törökök, perzsák, kurdok, mind arra törekednek, hogy a mesterségük fennmaradjon. Egymást segitve, támogatva élik a mindennapjaikat és egy darab eladott szőnyeg árából családok tucatjainak biztositott a megélhetés. Egy egész napot töltöttünk a perzsaszőnyegek világában. Az idő észrevétlenül elrepült a sok szép portéka és érdekes műalkotás láttán. Bár mindenki ajánlotta, hogy egy varázsszőnyeg hamarabb hazaröpit mint bármely légitársaság modern repülőgépe, csak mosolyogtam. Az én utam annál hosszabb, minthogy szőnyegeket cipehessek a messzi Kinába.   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése