Hogy
elkerüljék a veszélyes türkmén sztyeppék és az észak perzsiai
hegyvidéki rablók támadásait, valamint a türkmén sivatagok
életveszélyes vízmentes
területeit,
hajdanán a Selyem Út kereskedőkaravánjai gyakran választották a
tengeri utazást. Baki fehér-török városból áthajóztak a Volga
deltájánál található Kazanyba, vagy a még délebbre található
kozák kereskedelmi kikötőkbe. A nehéz tengeri átkelés gyakran
hetekig eltartott, ám a Kaspi Tenger ázsiai oldalára való érkezés
maga volt földi mennyország. Innen már csak egy „lépés” volt
eljutni a belső ázsiai karaván-oázisokig és a mesés Khatai
(Kína)
is érintésnyi közelségbe került. A reggeli nehézkesre
sikeredett kávémentes ébredés után hamar feltaláltam magam. Egy
gyors internetezés után nyakamba vettem a várost és célom
egyértelműen a kikötő volt, reménykedve abba, hogy találok egy
hajót ami átvisz a kazahsztáni Aqtau városába, a tengernek
nevezett tó túlsó felén található nagy kikötőbe. A szokásos
azeri pontosság miatt a hajójegy vásárlását el kellett
halasztani, mivel ahány címet
adtak meg a helyiek, annyi volt hibás. Baki, hiszen benne van a
város nevében is... Sebaj, gondoltam valahogy csak megtalálom a
kikötőt és a komphajót, amellyel szépen átkelek a kazah
oldalra. Nehezen, de annál kitartóbban rátaláltam a kikötőre,
egy hatalmas roncstelep kellős közepén - negyven éves Kamaz és
Pobeda gépkocsironcsok között. A kikötő tele volt török és
horvát kamionokkal, és mindenki angolos hidegvérrel lógatta a
lábát. Egy kávézónak álcázott teázóban, ahol még hírét
sem hallották a kávénak, török kamionos úriemberek invitáltak
meg egy finom keserű karaçaira,
vagyis fekete török teára. A tea elfogyasztása után eleget
próbáltak lebeszélni arról, hogy a jegyárus irodához
igyekezzek... minden rábeszélésük hasztalan volt – szorgalmas
„kereskedőhöz” méltóan igyekeztem az elsők között ott
lenni a „biletja” kiállításánál.
A jegyárus iroda egy lepattant ócska fémbódé volt a kikötő
szélén, valószínű
még a szovjet érában osztogatták benne a jegyeket a szebb napokat
megélt szovjet Kaspi tengeri kereskedelmi és turisztikai flotta
idején. A hajdani nagy szovjet kereskedelmi flotta maradványai a
kikötő peremén félig elsüllyesztve álltak „nyakig” a
vízben.
Azerbaiján van annyira gazdag ország, hogy itt az ócskavasat nem
hasznosítják
– majd minden poszt-szovjet roncs ott rostokol a vízben.
A jegyárus iroda nyitásának idejéről mindenki csak ködös
mondatfoszlányokban beszélt. Szerintem itt nincs fix nyitási
időpont – akkor nyit amikor a helyi góréknak megviszket. Egy
enyhe hét órás várakozás után végre megjött a „kamarad
oficjer” és elkezdődött a cirkusz. Első szabály amelyet itt
megtanultam: rád néznek és elküldenek, hiába vagy az első a
sorban. Második szabály: amit nem tudsz megoldani szép szóval,
oldd meg pénzzel. Harmadik szabály: ha kidobnak az ajtón, mássz
vissza az ablakon. Valahogy én is így tevékenykedtem, amikor
újdonsült barátom, egy grúz autóbellér elmesélte, hol kell
vásárolni a jegyet. Vagyis nem ott ahol a „pleb” sorba állt,
hanem hátul, ahol a góréknak osztják a jegyet. A kereskedelmi
hajókon van egy alapszabály: nem vesznek fel turistákat. A
turistáknak való járatok igen foghíjasan
közlekednek - havi két alkalommal Baku és Aqtau között. Nekem
viszont a „ha törik ha szakad elvet kellett követnem - azért,
hogy feljussak a nap egyetlen járatára Kazahsztán irányába, ha
nem akartam várni október végéig a következő sétahajó
indulásáig. A grúz autókereskedő szépen fogta magát és olyan
hangnembe amit én nagyon nem mertem volna használni, szépen
lecsapta az asztalra az útlevelemet benne a jegy árával - 12o
amerikai dollárral. A román útlevél nem hatotta meg a „baskant”
de a benne rejlő zöld bankók azok már igen. Így újabb két órás
várakozás után behívattak
a pár méterre található vámszolgálathoz, ahol sikeresen átestem
a fotózáson és beütötték az útlevelembe az azeri kilépő
pecsétet. Hamarosan egy kisebb méretű kereskedelmi hajón találtam
magam, ahol újabb haverokkal hozott össze a sors - a reggeli török
teás haverom egyenesen egy trikót adományozott találkozásunk
örömére. Gondolom a találkozás azért is szívet
melengető volt, mivel a törökök nem szeretik sem a grúzokat, sem
az azerieket. Így hát én maradtam az egyetlen kardes - testvér.
A szokásos beszélgetés - foci, nők, városok, ételek. Erről
folyt a beszélgetés vagy másfél órán át, amíg vártuk, hogy
elhelyezzenek a kabinokban. Török barátom különösen boldog
volt, mivel én is kedvenc török csapatát kedvelem: Galatasaray
Klub Sport Istanbul. Így minden alkalommal amikor meglátott a hajón
hatalmas cím bom bom csatakiáltástól zengett a hely. Hihetetlen
ez a semmittevés művészete. Egy kerek napja rostokolunk a hajón
és nyoma sincs annak, hogy esetleg elindulnánk Aqtau felé. Majd
mindenki a legnagyobb lelki nyugalommal üldögél és tölti az
idejét ki amivel tudja. Nekem pedig a nyuszikás vicc jutott
eszembe: a ne zavarjatok szexuális életet élek (halálra b....sz
az unalom) Szerintem ez bevett helyi szokás, hogy ha nem késik a
hajó legalább egy napot, akkor nem érzik jól magukat az emberek.
Így hát maradt időm elegendő naplójegyzeteim vezetésére és az
eddigi események felleltározására. Sok minden történt velem
ebben a több mint három hétben. Volt jó, kevésbé jó, kellemes
és kellemetlen - de összességében pozitívumként
könyvelem el azt, hogy egészséges vagyok, jól haladok az utammal
és minden úgy tűnik jól alakul. Sajnos ez a három nap
megbolygatja a programomat, de majd igyekszem minél többet behozni
a lemaradásból. Végre percre pontosan huszonnégy órával később
elindult a gőzösünk Aqtau felé. Sikerült feltölteni édesvízzel
a hajó tartályait, amelyet egész nap kínoztak egy rossz, szovjet
korból származó búvárpumpával.
Csigalassúsággal természetesen, hiszen a közel ezernégyszáz
kilométeres utat majd egy egész nap alatt teszi meg. A bűz és a
kosz elképzelhetetlen ezen a hatvanas évek elején épített
szovjet rakodóhajón. A törökökről a meleg és a kosz hatására
csepegett a zsír - úgyhogy nem lógtam ki a sorból. A hajó
Amiral Ahmedov néven azeri zászló alatt szolgált, és az egyetlen
komphajó amely jelenleg Baku és Aqtau között szolgál. A helyi
orosz szakács szerint valamikor volt élet a tó ezen oldalán is,
naponta három komphajó indult Bakuból a kazahsztáni kikötőkbe.
A kabin amelybe elhelyeztek ötödmagammal, tűrhető állapotban
van. Nincs és nem is lehet ilyen helyen ennyi pénzért luxust
várni, arra megvan a havonta egyszer induló sétahajó, amely
„potom” négyszáz dollárért szállítja a turistákat a Kaspi
Tenger túloldalára. A sós levegő és az állandó szél miatt
kirepedezett a bőröm. A grúz hajószakács adott valami
irtózatosan büdös kenőcsöt - szerinte a fókazsírból
készített kotyvalék tökéletesen helyrehozza a bőr
rugalmasságát. Jobb mint a LOreal vigyorgott, miközben fanyarú
tekintettel tűrtem az orrfacsaró bűzt. A törökök hamar
feltalálták magukat a hajón. Nekifogtak ipari mennyiségben főzni
a török fekete teájukat. Már nem tudtam, hogyan utasítsam vissza
a sok çai, çai, çai kiáltással közeledő török kamionsofőrt.
Az oroszok, grúzok és mindazok akik orosz nyelven beszéltek a
hajón hirtelen előkaptak valahonnan egy láda vodkát és őrült
ivászatra zendítettek rá. Előkerült egy gitár és az
alkoholszint növekedésével arányosan szomorodtak el a dalok. A
végén már majdnem mindenik orosz sírt és dühösen szidták a
törököket, akik nevetve figyelték a kártyaparti közepette a
szomszédban búbánat ütötte hajdani szovjet „elvtársakat”.
Az egyik orosz elmondása szerint a dalok majd mindenike a
világháborúban elveszett és a lágerekben eltűnt szeretteikről
szól - hiszen nem volt köztük olyan akinek legalább egy
nagyszülője ne halt volna hősi halált a fronton. Délelőtt a
török kamionosok nagy veszekedésben akarták eldönteni melyikük
vigyen el Aqtautól az üzbég határig. Szerintük olyan
ritkaságszámba menő csodatojás vagyok errefelé, hogy megéri
veszekedni azon, ki legyen az a szerencsés aki egy magamfajta fickót
elvigyen a határig. A tengeribetegség sajnos engem se került el.
Egy nyolc órás part menti hajózás után kompunk belevágott a
tenger átszeléséhez, ezt én egy közel félórás öklendezéssel
indítottam. Mások sem néztek jobban ki, a törökök mind
bóbiskoltak és ténferegtek a hasukat fogva, sápadtan és levert
hangulatban lézengtek a fedélzeten. A közel ezer kilométeres út
mindenkit megviselt. Nekem jól jött ez a két nap, bár tisztába
vagyok azzal, hogy nagyon megkavarta a programomat. Volt időm
rendbeszedni a gondolataimat, végiggondolni az elmúlt éveket és
persze kimosni pár ruhát. Végre valahára hála Allahnak,
Istennek, Buddhának, Shívának és még vagy kétezer
istenféleségnek, megérkeztünk csekély három nap alatt Aqtauba.
Hurrá... hajrá Kazahsztán. A hajnal már a mólónál ért
bennünket, nagy hurrázás közepette kötöttünk ki, hiszen
mindenki tisztába volt azzal mennyire volt nehéz ez az átkelés a
föld legnagyobb lefolyás nélküli taván. Jó szovjet elvtársi
szisztéma szerint itt a szabály az, hogy először kiköt a hajó,
majd szépen alaposan megtörténik a vámvizsgálat és utána
eresztik a dolgára a sok kamiont és csempészett autót. Ez
valahogy úgy történt, hogy két és fél óta láblógatás után
levezényeltek a hajóról és bezsúfoltak egy Izsu márkájú
hetvenes évekbeli csúcstechnológia autóbuszba, amelyben volt
közel tíz ülés és vagy tizenöt-húsz állóhely. Én a
szerencsésebb fickók közé tartoztam, mivel a sorban elől
cammogtam le a hajóról, így ülőhelyet is kaptam. Aztán szépen
bezsúfoltak ugyanebbe az autóbuszba közel ötven embert -
nagyrészük hatalmas kebabokon és dürümökön szép kövérre
hízott török kamionsofőr. Az autóbuszra
felülés-préselődés-káromkodás közel fél órát tartott
ahhoz, hogy a „kamionos szardínia konzerv” megtegyen 12o métert
(százhúsz métert). Na lett is erre hatalmas káromkodás, a
törökök az összes szentet leszedték az égről Ábrahámtól
Mohamedig. Alapos szovjetes stílusban beállítottak két sorba
ahhoz, hogy egy fél óra múlva kiderüljön, az egyik sor elején
található ablakot ma nem nyitják ki. Nagy nehezen átestem a
kötelező vámvizsgálaton, és boldog kazah beutazási pecsét
birtokában igyekeztem az első stoppoló helyig - Aqtau felé majd
csak elvisz valami . Reményeim hamarosan valóra is váltak és egy
fiatal vámtiszt fett fel autójába a közel negyven kilométeres
útszakaszra. Aqtau klasszikus példája a tökélyre fejlesztett
„hogyan építsünk katasztrofálisan csúf városokat” című
elv iskolapéldánya. Ilyen ronda szocreál városrendészetet nem
láttam sehol életembe. Ehhez képest Balánbánya vagy Barót
művészien kivitelezett tömbháznegyedekkel rendelkezik. Annak
ellenére, hogy irtózatosan nagy a szegénység, a város
szolgáltatásai nyugat európai árakkal rendelkeznek. Egy két
dolláros kávé után átnéztem a lehetőségeimet. Nem sok variáns
maradt, hogy eljussak Üzbegisztánba, és amely variánsok a
rendelkezésemre álltak - egyik mesésebb mint a másik. Mivel
mindenképpen szükségem volt egy pár óra vízszintes helyzetben
eltöltött alvásra a sok ülvealvás után, ezért a vonat mellett
döntöttem. Ami azért nem volt egy mesés helyzet, mivel a
vonatjegynél a hölgy kerek perec kijelentette: nyet biletja, vagyis
megint lógni és könyörögni kell azért, hogy elvigyenek. Ehhez
még hozza kell képzelni egy klasszikus szovjet érában megépített
vonatot és pár száz utast akik egymást taposva igyekeztek a
vonatra feljutni. Mindezt akadályozták a vagonfőnökök, akik azon
voltak, hogy kézzel lábbal letaszítsák a vonatra felkapaszkodó
embereket. Én a vonat legvégén belecsúsztattam egy ezer tenges
bankjegyet az útlevelembe, és úgy nyújtottam át a szovjet
vonatos ruhába öltözött hölgynek. Ezer tenge, vagyis három
dollár - ennyi csúszópénzt kellett adni, hogy felférjek a
vonatra. Ez a jegy tízedrésze, de mindenképpen jó belépő volt
egy olyan vonatozásra, amelyet tölthettem volna a csomagtérben is.
A hölgy rendkívül kedves volt és azonnal adott egy ágyat, jó
szúrós lópokróccal és egy zsíros párnával, mondanom se kell
előtte levezényelt onnan egy alvó legénykét. A közel kilencszáz
kilométeres vonatozást végigaludtam, tekintettel arra, hogy a
vonatfelelős volt olyan kedves és minden csomagomat bezárta a
saját szobájába, így nem kellett nyitott bicskával pásztorkodjak
a csomagom fölött. Hajnalban megérkeztünk arra a helyre, amelyről
mint a mesebeli vadnyugati városról, ahol rablók élnek -
mindenki elszörnyülködve beszélt. Beynau (Binyó) városka
relatíve közel esett az üzbég határhoz, így ezt a helyet
választottam ki, hogy bejussak az üzbégek földjére. Persze a
Beynau – Kungrad vonatra még csúszópénzzel sem lehetett
feljutni, így maradt a gyalogos határátlépés lehetősége. Ehhez
persze be kellett ülni úgy hajnalosan a sok sötét alak között
egy olyan autóba, amely vállalta, hogy csekély nyolc dollárért
elvisz a kétszáz kilométerre található vámhivatalhoz. Török
haverjaim a hajón pontosan ezt a helyzetet nem ajánlották nekem,
ugyanis Beynau a két ország legveszélyesebb helye, rengeteg
bűnözési formával és sok eltűnt idegennel az utóbbi években.
Az autóban rajtam kívül ült vagy hat férfi és négy nő, ezért
a nyomaték kedvéért elővettem a székely bicskát és
elmagyaráztam a sofőrnek, hogy bármely cselezés esetén én
minden szégyenérzet nélkül ledöföm őt is és az összes férfit
ezen a Kamaz teherautón. Hatásos volt a jelenet, utána többet nem
mutogatták nekem, hogy így a nyakam és úgy a nyakam csak
mosolyogtak és egyre másra ismételgették, hogy minden rendben
van, én vagyok a főnök. A határhoz reggel fél nyolckor
érkeztünk meg. Onnan lehetett felismerni a határátkelőt, hogy
több ezer csomagokkal megrakott ember tolongott egy vaskapu előtt,
és majd mindenkit lökdösött egy tizenéves kazah kiskatona egy
szinte vele egyméretű Kalashnyikov gépkarabéllyal. Az én európai
útlevelem láttán azonnal előengedtek és első voltam a nyolc
órás kapunyitáskor a vámnál. A reggeli nyitás úgy történt,
hogy megjelent a váltás a kiskatona vigyázba vágta magát és két
díszlépést tett előre, erősen odacsapva a bakancsát a földhöz.
Amikor megláttam, hogy a bakancs talpa a földön marad a két
díszlépés után - fetrengtem a röhögéstől, végül már
mindenki hangosan hahotázott, a kazah tisztet is beleértve. A
vámvizsgálat egyszerűen ment, kaptam egy orosz nyelvű űrlapot
amelyet ki kellett tölteni - milyen pénzeket, fotógépet,
számítógépet, stb viszek be az Üzbég Köztársaság területére.
Csak sejteni tudtam, hogy hova mit kell írni, úgyhogy ahol még
sejteni sem sejtettem a kitöltendő részhez odaírtam magyarul a
választ: hajrá Fradi, hülye lilák, csillagos az ég a babám feje
fölött. Na szóval - mosolyogtak is a vámtisztek amikor
elmondtam, hogy minden ki van töltve a vagyon és vámnyilatkozatban.
A határ üzbég oldalán még nagyobb tumultus fogadott. Ott az
emberek csüngtek a kovácsoltvas kapu tetején is. Mondhatom
nyugodtan: ehhez a határátkelőhöz képest az afgán –
pakisztáni határátkelő Jalalabad közelében nyugatias civilizált
helynek tűnt. A sivatag kellős közepén épített határátkelő
egyike a legkevésbé biztonságos helyeknek a két ország
térségében. Egy üzbég határőr tiszt kikísért a határ
túloldalán található autóbusz megállóba, és ott azzal
búcsúzott tőlem, hogy igyekezzek meghosszabbítani Tashkentben a
vízumomat mert másképp az országból való kilépéskor lecsuknak
három napra. Lépten nyomon a szocializmus büszke sivatagi
megvalósításai voltak láthatóak. A sivatag kellős közepén
olyan visszás és már már röhejes helyeket láttam, ahol a
homokdünék közé felépített szocreál tömbházlakás mellé az
üzbég lakástulajdonosok sátortetőt húztak fel és az alatt
juhok, kecskék, lovak és tehenek heverésztek - no meg persze az
üzbég gazda. A szocialista ipar magas fokú fejlettségéről
regéltek ezen a napon a Pobeda, Moszkvics, Kamaz, Lada és megannyi
őskövület gépjármű amellyel szédítő sebességgel szelték a
helyi kaszkadőrök a gödrös utakat. Azt mondják errefelé, hogy
nem érdemes jó utat készíteni, mivel amúgy is tönkreteszi azt a
nappal és éjszaka közötti nagyon magas, sokszor 5o fokot is elérő
hőmérséklet különbség. Az utak minősége megfelel a szép
hazánkban Romániában 1989 előtti időszakból ismert és akkor
teljesen normális úthálózatnak. Az első nagyobb megállóm
Kungrad volt. Itt egy rövid másfél órás stoppolás után kaptam
is egy nagyon komoly tuningolt Moszkvicsot, amely negyvenessel
„száguldott” Khiva és Nukus irányába. Végül két és fél
óra után arra hivatkozva, hogy nagyon komolyan kell a kétbetűsre
mennem az éjszaka kellős közepén leszálltam egy Kurgantepe nevű
helyen, ahol csodák csodája senki nem akart kirabolni és
legyilkolni. Az igazat megvallva még magamat is megleptem ezzel a
lépésemmel, de nem bírtam tovább a benzinszagot és a huzatot -
a Moszkvics híres autómárka, amelynek egyik ablaka sem csukódik
rendesen és a motorházon átfúj a szél. Meg is kérdeztem az urat
aki az autó boldog és büszke tulajdonosa volt, hogy mennyiért
vesztegetik ezt a mesebeli járgányt. A válasz megdöbbentett: 15oo
dollárnak megfelelő helyi pénz leperkálása. Na íme a
bizonyíték, hogy a szocialista ipar maradandót és örök értékűt
alkotott a hatvanas években. Az éjszaka kellős közepén nem volt
egy leányálom találni egy autót ami Nukus felé közlekedjen, de
megtaláltam a módját annak, hogyan találjak egy lehetőleg gyors
járgányt, amely elröpítsen közel húsz óra alatt az 1ooo
kilométerre levő Nukusba. Másfél óra csillagnézegetés után
felvett két legényke egy orosz kamionnal, amelyben nyugodtan
aludtam végig az út felét. Nukusban ugyanazt a nyomort és bűzt
találtam mint az addig meglátogatott városokat, ám itt eszembe
jutott egy ismerős neve és rákerestem a telefonkönyvben. Nagy
boldogan jött is a srác, aki civilben egyetemista, de gyakornok
rendőrségi gyorsíró a helyi rendőrkapitányságon. Gyorsan
megetetett, hogy nehogy a pocakom igen leereszkedjen. Pillanatok
alatt egy elegáns étteremben találtam magam és a finom főtt
marhabordát fogyasztottuk húslevessel. Délután elbúcsúztam
ismerősömtől és irány a város Tashkent felőli kijárata, ahol
nehezen, de találtam egy tűrhető árat kérő autóbuszt. Végül
is ezerháromszáz kilométert kellett megtegyek Tashkentig, ez közel
húsz órás út volt. De legalább tudtam valamit pihenni, túl
azon, hogy valami eszméletlen lábszag és bűz volt az autóbuszon.
Eleinte magamra gyanakodtam - a majd egy hetes mosdatlanságomra, de
rájöttem, hogy olyan fiatal legényke ült mellettem, aki szerintem
életében nem mosakodott.
A szagokkal soha életemben nem volt gondom, de itt egy adott
pillanatban megfordult a fejemben, hogy megkérem a sofőrt engedje
meg, hogy az autóbusz tetején utazzak. Ott ugyanis még a csomagok
között utazott pár olyan férfi akiknek nem jutott hely az
autóbuszban. Az út a sivatagon keresztül páratlan élmény volt.
A finom lössz anyagból felépülő Kizil Kum sivatag csodálatos
látványt nyújtott. A naplemente megcsillant a só és lössz
felületeken és olyan látvány volt, mintha egy hatalmas tófelület
terült volna el a láthatáron. A helyiek szerint ez a sivatagi
fény, a dzsinnek - a gonosz ördögi lények játéka amellyel
megpróbálják elcsalni a járt utakról az arra járókat. Egy
átutazott éjszaka után délután megérkeztünk a Fergana völgy
bejáratánál található Tashkentbe, vagy ahogyan a helyiek nevezik
Toshkentbe. A város egy modern szocialista kreáció, amelyet a
negyvenes években kezdtek építeni Josif Sztálin akkori
pártfőtitkár parancsára. Az azóta eltelt hetven év alatt a
város gyakorlatilag nem fejlődött. Változott ugyan valamelyest az
1992-es üzbég függetlenedés után, de szocialista ipari város
jellegét soha nem tudta levetkőzni. Olyan gyárépületek
találhatók itt, amelyeket az ötvenes években építettek, és még
mindig használnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése