Az
nap hátralevő részében idős barátomat győzködtem a következő
napi kirándulás bevállalására. Nem hajlott rá, de helyette
elmesélt egy sor olyan helyi hagyományt amely nagyon sok
hasonlóságot mutat a magyar nép monda és népmesevilágával. A
csodaszarvas mint ősi eredetállat nálunk magyaroknál található
meg ebben a minőségben, azonban a kirgizeknél is megtaláljuk a
szarvast mint tej és életet adó állatot. A kirgiz népi mondák
és legendák számon tartanak egy kisfiút, akit a szarvas nevelt
fel, táplált egész addig amíg egyedül el tudta látni magát.
Ebben a világban azért tűnt csodálatosnak a szarvas legendája
barátom szájából, mivel gyakorlatilag a kommunista világ és az
orosz elnyomás teljesen felszámolta a kirgiz népi kultúrát és
hagyományvilágot. A nemezruhák, kalapok és egyéb népművészeti
tárgyakért igen messzire kellett menni a város központi részéből.
A helyiek elmondása szerint egyre kevesebben készítenek
hagyományos tárgyakat, a kínai és török bóvli sajnos lekörözte
a helyi őstermelők használati tárgyait. A valóság az, hogy a
mai modernnek nevezett kirgiz piacokon ugyanazt az értékvesztést
találjuk mint bárhol máshol a volt Szovjetunió területén. A
hagyományos kirgiz zene helyett bömböl a modern orosz discozene és
az amerikai rappzene. A valósághoz az is hozzatartozik, hogy ez a
nép jó másfél évszázaddal korábban még a pusztában lakott,
jurtákat épített és nem rendelkezett írásbeliséggel. Az arab
volt a közösség kommunikációs írásbeliségének nyelve. Az
orosz hódítás jelentős társadalmi és kulturális változásokat
hozott a térség nomád népeinek életében. Megépültek az első
városok és megjelentek a jelentős földterületekkel
megajándékozott orosz telepesek. A kirgizek lázadásai egészen a
szocializmus kezdetéig tartott, akkor ugyanis remény csillant meg
egy Turkesztán nevű független állam létrehozására, amely romba
dőlt a nagyhatalmak nemtörődömsége miatt. A turkesztáni
álmoknak a kommunista-sztálinista terror vetett véget, amely
elsodort minden nem orosz és nem kommunista közösségi fellépést.
Kirgizisztán hű kommunista tagállama lett a nagy
Szovjet-Oroszországnak, olyan neves kommunista képviselőkkel mint
Mihail Vasziljevics Frunze elvtárs, a bolsevik forradalom egyik
kiemelkedő katonai és politikai vezetője. A kirgiz identitás
elvesztésének egyik jele volt az, hogy az ország fővárosát, az
eredetileg Piskek, majd Bishkeket átkeresztelték Frunzere. A város
gyakorlatilag nem rendelkezik óváros résszel. A legrégebbi
épülete egy orosz katonai erőd maradványa, amelyet körbeépítettek
modern épületekkel a kommunista érában. A Bishkek nevű Frunze,
egy volt a nagy szovjet birodalomban található telepes orosz
városok közül, amelyek gomba módra szaporodtak a meghódított
népek földjén. Bishkek legfontosabb jelenlegi látványosságai a
Lenin szobor, a külföldiek számára működtetett éjszakai klubok
és a kínai bóvlipiacok. Ez minden ami a helyi kultúrát képviseli
egy olyan városban, amelyben az átlagemberek alig több mint 1oo
dollárnak megfelelő összegből élnek egy hónapot. A város
környéke viszont pazar látványt nyújt. Bár nem tudtam meggyőzni
idős barátomat Sabyrbek urat, hogy másszon ki velem a város
közeli magaslatok egyikére, egy szomszédbeli főiskolás srác
Timur jött velem a város szélén található dombok világába. Az
Ala Tau hegység elő-vonulatai a város peremén meredek dombokkal
kezdődnek. Olyan ez mint egy valóságos kis hegyvidék, meredek
lösz-dombokkal, kopár földcsuszamlásos oldalakkal. Timur szerint
az itt élők nagy része nem jár kirándulni, a piknik nagyon ritka
családi jelenség errefelé. A helyiek a kommunista érában
vonultak ki a helyi parkokba, terekre kebabot enni, vajas teát inni
a híres május elsejei majálisokkor. Ám annak az ideje is lejárt.
Jelenleg leginkább a helyi sporteseményekre, a lovasversenyekre
járnak ki tömegesen. Fekete-fehér élet ez itt Bishkekben,
fogalmazott barátom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése